TV: Rekrytera på sociala medier

Fler företag börjar söka efter nya medarbetare på sociala medier. Men hur mycket de används skiljer fortfarande från bransch till bransch. Anita Iveljic, Consid, berättar nu hur hon gör för att sålla bland statusuppdateringar och referenser i den digitala djungeln.

Sociala medier upptar allt större del av våra liv och blir allt viktigare för våra personliga nätverk. Det har även HR-branschen insett och den senaste trenden är att leta efter kompetens i de olika digitala nätverken.

Enligt Annika Ahnlund, redaktör för HR-bloggen, organiseras allt fler kurser som lär rekryterare söka efter potentiella anställda på nätet.

HR-experternas tips för nätrekrytering

Fråga dig först vilken kompetensgrupp du vill nå och var du kan tänkas hitta den.

Du behöver..

HR-experternas tips för nätrekrytering

Fråga dig först vilken kompetensgrupp du vill nå och var du kan tänkas hitta den.

Du behöver vissa grundläggande kunskaper om hur du söker på nätet annars får du samma resultat som alla andra och går på samma kandidater.

Tänk målgrupp. Kanske är det bättre att arbeta genom Facebook eller vända sig till särskilda forum på nätet där kompetensen finns?

Satsa på att bygga upp en långsiktig kontakt med kandidaterna så de får förtroende och lär känna företaget.

Vissa rekryterare spammar ut annonser. Bygg istället nätverk. Kandidaterna vill veta varför de ska följa er och vill ha ut något av det.

Källa: HR-bloggen

 

– Det är en verklighet. Ju mer brist det finns på en viss kompetens desto mer tar man till alla kanaler, säger hon.

Rekryterarnas närvaro på sociala plattformar sker på två sätt, enligt henne.

Vissa använder sociala medier för att stärka sitt eget varumärke, visa upp sin kultur och på lång sikt stärka bilden av företaget.

– Andra letar efter kandidater, även passiva som inte tänkt byta jobb. Ofta arbetar dessa i branscher där det finns brist på kompetens, som exempelvis ingenjörer eller programmerare, säger Annika Ahnlund.

Men efter en rundringning till större företag i Jönköpings län är svaret ofta samma – rekryteringen via sociala medier har inte kommit igång än.

– Vi gör det inte i någon större utsträckning utan endast i enstaka fall. Men vi har en önskan att öka rekryteringen via sociala medier, säger Ulla Hunting, personalchef på Trioplast AB.

Även Björn Henriksson, verkstadschef på Weland AB, säger att de är intresserade att komma igång med rekrytering via digitala kanaler.

– Jag ser själv på min egen Linkedin. Där kommer kanske fem jobberbjudanden per år, säger han.

Den bransch som kommit längst med att dra nytta av sociala medier när de letar personal är inte oväntat IT-branschen. Branschen arbetar mycket med digitala plattformer och efterfrågar ofta särskild spetskompetens.

Anita Iveljic är HR- och rekryteringsansvarig för syd- och västregionen på Consid och enligt henne gör hon 90 procent av sin rekrytering på det sociala nätverket Linkedin.

– Du kan klicka in och få fram informationen direkt om den kompetens du efterfrågar.

Hon beskriver Linkedin som "en liten CV-databas där folk skriver om vilka de är och vad de jobbat med".

– Är det någon inom branschen som byter jobb kan man se att personen har bytt. Det är ett väldigt bra verktyg för att få koll på vad som händer runt omkring en, säger Anita Iveljic.

Och hon tycker rekryteringen via sociala medier ger mycket resultat.

– Man behöver inte vara jätteaktiv och försöka ta kontakt med dem hela tiden. Det räcker att visa vad vi har att erbjuda. Det är så man får de passiva, de man kanske vill åt.

Vad har Anita Iveljic för tips till dig som vill börja jaga kompetens på nätet?

– Jag jobbar med allt från att länka ut jobbannonser till olika grupper på Linkedin, men även marknadsföra våra events och aktiviteter som sker på Consid. Och där får man även kontakt med de passiva.

Bland annat söker hon upp grupper på Linkedin med den spetskompetens hon letar efter. Hon tar ett event för utvecklare i programmeringsspråket Java som Consid arrangerade i Jönköping.

Anita Iveljic var aktiv i olika grupper för javautvecklare och spred information om eventet.

– Det ger verkligen mycket. Vi var 70 javautvecklare här i Jönköping och det är jättemycket, säger hon.

En som Anita Iveljic rekryterat via sociala medier är Anders Jakobsson, projektledare. Han tog kontakt med Consid genom Linkedin och menar att sociala medier är "det bästa sättet" att ta reda på information om ett företag och dess anställda.

– Det finns inte någon annan kanal där man kan ta reda på så mycket om ett företag. Man vet inte vilka personer som jobbar på ett företag om man inte är bekant med dem. Här kan jag se det och på den vägen kan man ta reda på vem man ska fråga, säger han.

Men du ska inte heller tro att du hittar alla genom en enkel sökning på sociala medier, menar Annika Ahnlund, HR-bloggen.

– De som syns och hörs mest är kanske inte den kompetensen du är ute efter. De som är mest eftertraktade kontaktas varje dag. Det kan bli så att de spärrar sin användare, säger hon.

De digitala plattformarna spelar även olika roll i olika branscher.

– Vissa yrkeskategorier går inte att hitta. Industriarbetare har kanske ingen profil på Linkedin utan man måste vara väldigt strategisk och tänka vilka sociala medier de finns i för att hitta den kompetensen, säger Ahnlund.

Anita Iveljic tror att generationsskiften i branscher kommer innebära att fler börjar använda olika digitala kanaler.

– I långsam takt, men det tror jag absolut. Jag har jobbat inom bemanningsbranschen och där får man in väldigt många ansökningar direkt. Jag tror även den gruppen kommer använda sig mer av sociala medier i framtiden och då kommer även företag utanför IT-branschen ha behov att använda dem, säger hon.

 

Regler för kommentarer