"Vi funderar på att ha det som ett fast sortiment men nu kör vi det som kampanj ett par år så får vi se hur vi går vidare med det.", säger Göran Ericson, marknadsdirektör på Trioplast, om de blå och rosa balarna. Foto: Pressbild 

Klart: Blå balar i sommar

Efter succén med de rosa ensilagebalarna har nu Trioplast tagit fram en blå plast. I sommar kan lantbrukare alltså stödja både forskning om bröstcancer och prostatacancer.

Den rosa ensilageplast som Trioplast lanserade förra året till förmån för bröstcancerforskning sålde slut direkt - två gånger om. Totalt samlade man in 690 000 kronor till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation. I samband med lanseringen såg företaget att det fanns ett intresse för att även producera blå plast och skänka pengar till forskning om prostatacancer.

– Man är sig själv närmast och när vi lyfte frågan om bröstcancer var det många som kanske har hjärtat närmre, och kanske själva har drabbats av, prostatacancer. Vi var ju snabbt inne på den idén också, säger Göran Ericson, marknadsdirektör på Trioplast.

Först på Nya Zeeland

Trioplast tillverkade plasten och lanserade i höstas kampanjen på Nya Zeeland, där den mottogs väl. Nu är det alltså dags för den svenska och europeiska marknaden att få blå balar vid sidan av de rosa.

– De ger en visuell upplevelse och kan stimulera andra att skänka mer pengar och lyfta frågan,

Den blå plasten väntas komma ut till försäljning inom de närmsta veckorna. Förutom Sverige kommer den även säljas i bland annat Tyskland övriga centraleuropeiska länder. Den rosa platsen utökar sin marknad och säljs bland annat i Island, Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

– Flera blev ju intresserade när det går så bra.

I Sverige kommer man sälja blå plats motsvarande cirka 150 000 balar och motsvarande 110 000 balar av den rosa. I fjol var det många som ville ha men inte fick av den rosa plasten.

– Det finns fortfarande ett stort intresse för den rosa, men vi låter den blå vara den stora volymen, säger Anders Larsson, produktchef.

Mindre per rulle

Förra året skänktes totalt 25 kronor per rosa rulle till Bröstcancerföreningarnas riksorganisation. I skänks 15 kronor per rulle av både rosa och blå plast.

– I år har vi utökat kampanjen med den blå och har mer volym totalt sett. Budgeten för oss blir något högre för oss ändå men för att kunna sprida kampanjen till ett större område har vi valt att göra så, säger Anders Larsson.

Satsningen är ett samarbete med Lantmännen, som distribuerar plasten i Sverige. Av de 15 kronorna står Trioplast för en tredjedel, Lantmännen för en och slutkunden för en.

Samma process

Tillverkningsprocessen av de båda färgade plasterna har varit densamma.

– Men det blå pigment är dyrare än rosa så det gäller att hitta ett pigment som är kostnadseffektivt, Göran Ericson.

Finns det en risk för konkurrens mellan färgerna?

– Inte för vår del. Vi ser det som två separata kampanjer. Den rosa körde igång först och kommer ha större volymer än den blå men vi ser det som komplement och inte som konkurrens.

Konkurrens har man däremot stött på från andra håll. Bland annat har en konkurrent i Storbritannien lanserat en egen kampanj med rosa balar till förmån för bröstcancerforskning.

– Det är synd att de kopierar men sen är det ju för den goda sakens skull. Förhoppningsvis har vi bidragit till att få in ännu mer pengar till forskningen.

Regler för kommentarer