Franchise – företagande inom ramar

Franchisebranschen har vind i seglen. Fler kedjor poppar upp här och var. Är franchising en genväg till eget företag eller företagande med bakbundna armar?

Kentucky Fried Chicken, som drivs av en av världens största restaurangkedjor, Yum! brands, öppnade under förra året sin första restaurang i Sverige. Det är egentligen inte första försöket – redan 1981 testade KFC sina kycklingvingar på den svenska marknaden, men kunderna svek och restaurangen lades ned.

Men nu är det andra tider. KFC:s svenska franchisetagare NSP räknar framöver med att öppna mellan fyra och sex restauranger per år i vårt land.

Åtta av tio tror på ökad omsättning

Den svenska franchisebranschen omsätter drygt 245 miljarder kronor och sysselsätter 132 000 ..

Åtta av tio tror på ökad omsättning

Den svenska franchisebranschen omsätter drygt 245 miljarder kronor och sysselsätter 132 000 människor.

80 procent av franchisegivarna tror att deras franchisetagares omsättning kommer att öka under de kommande sex månaderna, enligt en undersökning av HUI research.

Franchisebranschen går bra och antalet franchisetagare har ökat stadigt sedan 2002. En av de nya franchisetagarna är Younan Murad, som tillsammans med sin bror Dani driver tre Subway-restauranger i Jönköping och en i Nässjö. Fler restauranger som säljer mackor är planerade.

— Fördelen med franchising är att man kommer i gång snabbare. Ritningar, maskiner och möbler är färdiga, så det går fort, säger han.

Idén fick han när han studerade i Australien, där det finns gott om Subway-ställen. Varför skulle inte det fungera i Sverige, tänkte Younan. Åtta månader senare hade han fått en kompanjon i sin bror och ett snabbmatsställe som sålde matiga mackor. Det var för sex år sedan.

Som en startavgift betalade Younan och hans bror nästan 100 000 kronor till franchisegivaren Subway och varje månad betalar deras företag närmare 8 procent av försäljningen i så kallad royaltyavgift - rätten att använda varumärket. Younan säger att det är lite högre jämfört med konkurrenterna.

— Men man ska veta att det görs mycket för pengarna, poängterar han.

Utöver royaltyavgiften betalas 4,5 procent till marknadsföring för varumärket. Just marknadsföring är en av franchiseföretagens styrka, menar Younan. Företaget kan synas på tv - vilket skulle vara väldigt dyrt för en egenföretagare. Vill man ha satsa ännu mer på marknadsföring står det franchisetagaren fritt. Andra fördelar är att planritningar, maskiner och möbler kommer genom huvudkontoret.

4 tips

Franchisetagaren Younan Murads bästa tips till den som vill ge sig in i franchisebranschen:

..

4 tips

Franchisetagaren Younan Murads bästa tips till den som vill ge sig in i franchisebranschen:

Titta på marknaden - vad behövs?

Titta på vilka trender som finns.

Tiden är jätteviktig. Vissa idéer kanske är bra om fem år, men inte just nu.

Hitta bra personal- då går det snabbt att expandera.

— Behöver man hjälp finns det alltid någon på kontoret. Är det problem med kassan vet man vem man ska ringa. Det är det som är bra.

Det är också mindre jobb än att driva eget, säger Younan. Men han säger att det inte kostar mindre som franchisetagare. Kapital behövs ändå.

Som franchisetagare är man inte fri att göra precis som man vill. Huvudkontoren bestämmer mycket och kontakten mellan franchisetagare och -givare är tät.

Visst kan det vara jobbigt att köra i gång kampanjer man inte tror på, bara för att huvudkontoret gör det, säger Younan. Det kan också vara ett problem att inte kunna ändra menyer efter lokala smaker.

— Det finns efterfrågan på vissa saker som vi inte kan leverera. Ibland kan jag känna att man borde kunna göra lite mer själv. Det är inte omöjligt om man har en bra idé, då kan man skicka in den så tar de en titt på det, men det är en lång process.

Trots det säger Younan att han inte känner sig särskilt begränsad av franchisekonceptet.

— För mig är det skönt att det finns ramar. Alla franchisetagare är inte duktiga. Skulle någon missköta sig skulle det påverka mig, så det är bra att vi har ramar. Då vet vi att alla går åt samma håll.

Att tillhöra världens största snabbmatskedja betyder att många känner till varumärket och att skandaler i andra länder kan skada det. Därför har franchisegivaren rätt att dra tillbaka franchiserätten.

— Subway har egna kontroller. Skulle man missköta sig kan man bli av med licensen. Det räcker att upprepa samma fel några gånger så kan man bli av med den.

Det låter hårt?

— Ja, det är det.

Att vara franchisetagare är inte för alla, säger Younan. Är man van vid att ha eget företag kan det vara svårt att anpassa sig.

När han och hans bror bestämde sig för att starta sitt ställe fick de först gå på intervju hos Subway, för att se om de var lämpade.

— I början var det ganska lätt att bli franchisetagare, men med tiden har det blivit tuffare. Nu har de höjt kraven på erfarenhet, kapital, kontakter och referenser.

Regler för kommentarer