Paletti-ägarna om stödet efter Eksjöbranden

Att resa sig ur askan - när katastrofen kom

Branden i Gamla stan i Eksjö slutade i tragedi. En ung kvinna avled och en kulturskatt drabbades av ett stort sår. Ett antal företagare fick se sina livsverk gå upp i rök. Vad hände sedan?

Det är lördag 15 augusti 2015. Både Linnéa Petersson och Anna Ström har en bra känsla i kroppen. Det är sommar och högsäsong. Deras företag som säljer hållbara produkter är på rätt väg. I år har de för första gången tagit ut lön efter fyra års slit. Dagen efter vaknar Linnéa av att telefonen ringer. Deras anställde i Eksjö är i luren. ”Hela huset står i lågor”, säger hon till Linnéa.

— Jag tänkte direkt att något har hänt. Annars skulle hon inte ha ringt på en söndag. Men att hela huset brinner, vad betyder det? Det förstod jag inte först.

Hon gick in på en tidningssajt och såg bilder från branden. Då förstod hon och ringde Anna.

— Först tänkte jag, hur är det med människorna? Jag visste ju att det bodde människor där. Då försvann butiken för en stund, säger Linnéa.

— Känslorna var kluvna. Vi hade vår verksamhet och vårt företag att tänka på och det var en jobbig känsla, men samtidigt trängde man undan den lite för att man tänkte på de här stackars människorna som var inne och hälsade på oss på lördagen. Vi hade produkter som var förstörda, en tid, ett engagemang och en ekonomi som är kraschad, men vi hade våra liv och familjer, säger Anna.

Branden började i lägenheten där den unga kvinnan bodde. I samma hus, eller bredvid, låg också inredningsbutiken Slott & koja, hårsalongen Gränden, chokladbutiken Chocolaterie och Linnéas och Annas butik Paletti. Lokalerna blev förstörda, antingen av brand, rök eller vatten.

— Det kom knasiga tankar. Man kunde se saker i butiken, men är det verkligen svart där? Det är det nog inte. Det kanske inte är förstört. Samtidigt visste man att det var det. När man pratade med försäkringsbolaget och folk omkring som var på plats förstod man det, säger Anna.

Hon säger att hon gick runt som ett vrak de första dagarna.

FAKTA: 
Eksjöbranden

Forsellska gården var från 1648 och en av de mest välkända gårdarna i Eksjö. En kvinna a..

FAKTA: 
Eksjöbranden

Forsellska gården var från 1648 och en av de mest välkända gårdarna i Eksjö. En kvinna avled och 14 lägenheter och tre butiker i huset förstördes i branden. Ett 20-tal hyresgäster blev hemlösa. Branden började i den avlidna kvinnans bostad. Det finns inte längre någon misstanke om brott.

— Det var mycket tårar, frustration och ilska. Varför skulle det här hända just oss?, säger Anna.

— Det kändes orättvist, säger hennes kompanjon Linnéa och förklarar att för ett litet företag som Paletti är det vinna eller försvinna som gäller, när något sådant händer.

— Vi bor ju inte i Eksjö, så vi ställde oss frågan om vi ska börja om från början och bygga upp något igen. Det är en tuff smäll för en mindre entreprenör. Men den tredje dagen, då lade vi oss platt på Annas trädgård och bara tänkte. Vad fan ska vi göra? Ska vi lägga ned?

Vad försäkringen skulle ge påverkade också beslutet.

— I den stunden står man inte riktigt där och bara: ”Jag har stenkoll på min försäkring och exakt vad som står i den”. Det var först i samtalet med försäkringsmäklaren som vi såg en möjlighet. Sedan var det upp till vår tid och ork, säger Anna.

De beslöt sig för att köra på. Deras butiksanställde i Eksjö hade redan dagen efter branden ringt runt för att inventera lediga lokaler. De fick en tillfällig lokal på andra sidan gatan. Två veckor efter den där söndagen i augusti hade butik Paletti öppnat igen.

— Den var väldigt liten och läget var på gott och ont, man fick stå och se eländet, säger Linnéa.

Anna och Linnéa fick ringa runt till leverantörer för att stoppa leveranser. De hade ingen plats för varorna. Samtidigt som de började om från början rullade verksamheten på i deras två andra butiker och deras nätbutik.

— Personalen och hela företaget blev lidande, för vi blev frånvarande och fick lägga mycket jobb på dem, säger Anna.

Personalen blev en anledning att starta om.

— Man kände en skyldighet inför dem. De började direkt kämpa och leta nya lokaler. De började jobba fast de inte hade en arbetsplats att gå till dagen efter, de hittade ett tillfälligt kontor, säger Linnéa.

En annan skyldighet kände de inför kunderna. I sociala medier fick de stort stöd.

— Det var enormt stort. Det var känsloladdat när man såg att folk skrev ”åh nej, den bästa butiken i Eksjö...”, det blev man sporrad av. Vill de ha oss så får vi bara orka, säger Anna.

Linnéa fyller i:

— Stödet har betytt hur mycket som helst. När det sker tokigheter blir det hemsk reklam, vi har ju vunnit lite på det som har hänt i slutändan. Vi har aldrig haft så många likes som då. Det är ju fruktansvärt egentligen, men det var många som stöttade och delade oss, så det behövdes ingen sponsrad Facebook-annons, om man säger så. Stödet gav oss energi att kämpa vidare.

Nu har de flyttat igen, några nummer ner på Norra Storgatan. Det är en permanent adress. Vad som händer på tomten där kulturmärkta Forsellska gården stod, har de inte fått någon information om. Än så länge är det ett hål i Eksjös trästad.

Butiken känns rymlig. Här har de en barnavdelning och en salong för skönhetsbehandlingar. Mitt i butiken står ett bord från den eldhärjade butiken. Den har de lyckats rädda.

Förlusten på grund av branden räknar de till omkring en halv miljon kronor.

—  Ett antal 100 000 efter försäkringen, men det är svårt att säga. Vi har samtidigt satsat. Vi hade enbra försäkring men den täcker ju inte allt, säger Linnéa.

Hon och Anna har satsat framåt för att öka omsättningen på butiken i Eksjö, till exempel har de anställt en medarbetare som tidigare gått på timmar.

Vad har ni lärt er av det här?

Linnéa:

— Jag har lärt mig att inte ta något för givet. Allt kan hända. Jag har också lärt mig att se över allting vad gäller försäkring och personal, men även inköp. Vi har haft stora lager men nu har vi börjat tänka på att ha mindre. Händer det något försvinner ju allt.

”Jag har fortfarande inte fått några pengar”

Kunderna tycker att hon har bytt upp sig. Själv är BrittMarie Karlsson också nöjd med sin nya lokal på Södra storgatan. Men hon förlorade nästan fyra månaders försäljning och några pengar från försäkringsbolaget har hon inte fått än, fem månader efter branden.

Det är lite svårt att hitta till hennes butik Chocolaterie. Lokalen är långsmal och en gammal skylt utanför hintar om en salong. Men visst är det choklad i skyltfönstret. Det är januari och få kunder i butiken. I slutet av november kunde hon öppna sin nya butik och om det inte hade varit så hade hon troligen lagt ner företaget.

— Skulle vi öppna igen var vi tvungna att göra det innan skyltsöndag och julmarknaden. Sedan kommer januari, februari och mars och det vet ju alla att det inte är några höjdarmånader.

Hennes butik låg granne med Forsellska gården. När byggnaden bombades med vatten blev i princip allt i hennes butik förstört, även om huset klarade sig. Sedan började problemen med att hitta ett nytt ställe för verksamheten.

— Jag var där och frågade och då sa de att jag kunde flytta tillbaka under hösten. Sedan sa de före jul och sist inte förrän våren. Då kände jag, vad ska vi göra? Då blir hela julförsäljningen borta, säger BrittMarie.

Hon tog ett annat jobb under tiden.

— Jag kunde ju inte leva på ingenting. Jag körde tidningar på landsorten. 13 mil om natten, då hann jag inte fundera så mycket på butiken, man kan ju inte gräma sig utan måste gå vidare.

Men så dök den här lokalen upp. En mammaledig dotter hjälpte till. På tre veckor fixade de till den, köpte in hyllor och ett nytt lager och innan julhandeln satt i gång på riktigt hade BrittMarie sin affär. Företaget var räddat.

—  Jag har så bra leverantörer. Många gav lite extra att bjuda på när jag öppnade igen och de levererade på tre-fyra dagar.

Men än har hon inte sett röken av några pengar från försäkringsbolaget.

 Det känns visset. De är inte så snabba.

Hade du en bra försäkring?

—  Det hade jag egentligen inte. När jag startade min butik hade jag bara choklad, nu har jag lakrits och andra saker men inte tänkt på att man ska uppdatera försäkringen. Men något måste jag ju få. Försäkringsbolaget sa att de skulle hjälpa mig med annonsering när jag öppnade nytt, men jag har inte hört något än.

Som för de flesta företagare är en brand inget BrittMarie hade räknat med.

—  Jag tog försäkring för att man skulle ha ryggen fri om någon ramlar och bryter benen, det var ju det viktigaste.

Hon räknar grovt med att ha förlorat runt 80 000 kronor, och nästan fyra månaders försäljning utöver det.

En flytt tillbaka till Norra Storgatan blir det inte, även om BrittMarie är lite orolig om turisterna hittar till hennes nya butik i sommar.

— Jag stannar här nu. Att flytta igen vore alldeles för övermäktigt.

Tips: Så hittar du rätt försäkring

Anders Lofthammar är affärsområdeschef för företag på Länsförsäkringar i Jönköping:..

Tips: Så hittar du rätt försäkring

Anders Lofthammar är affärsområdeschef för företag på Länsförsäkringar i Jönköping: Generellt har företagare en ganska bra bild av vilka behov de har när det gäller försäkring, men de behöver hjälp med att utforma den efter just deras specifika verksamhet.

Här är hans tips:

Tänk på att beskriva det man håller på med på ett så tydligt sätt som möjligt för försäkringsbolaget. Det är också bra att höra av sig när man investerar eller till exempel anställer någon, så att man har en uppdaterad försäkring baserad på hur verkligheten ser ut.

Regler för kommentarer